Hvordan skrive bok?

Hvordan skrive en bok? Det er spørsmålet jeg, som forfatter, oftest får. Jeg svarer som regel med et spørsmål: Har du god tid? For spørsmålet er like umulig å svare kort på som: Hvordan danser du ballett? Eller: Hvordan bygger du et hus? I denne artikkelen skal du få et glimt av det ordentlige svaret. Og kanskje er det akkurat det du trenger for å komme i gang med egen skriving.

Av: Nicolai Houm

 

Ideene

Vi må ta det fra begynnelsen. Med det som gjerne er oppfølgingsspørsmålet: Hvordan kommer du på alt du skriver i en roman, har du hele historien i hodet idet du begynner? Svaret er definitivt nei. Noen forfattere begynner med et tema de har lyst til å utforske. Det kan være hva som helst. Hevn, savn, grådighet, et mor-datter-forhold … kjærlighetens vilkår i vikingtiden. Andre ser for seg et spennende handlingsforløp som de skisserer opp før de begynner, særlig gjelder nok det krim- og spenningsforfattere. Andre igjen, som undertegnede, begynner med noen løse tanker, en stemning, kanskje et spørsmål (for eksempel «Hvordan oppleves det å miste alt?» som ledet til romanen Jane Ashlands gradvise forsvinning).

Felles for alle disse utgangspunktene er at de nettopp er utgangspunkt. Boken blir til mens du skriver. 

 

Inspirasjonen

Blir til mens du skriver, sier du … Men hvor henter du all inspirasjon fra?

Også et spørsmål som ofte kommer. Og svaret er kanskje overraskende:

Skapende mennesker henter ikke inspirasjon. De skaper den.

Det er ikke som med teambuilding på jobben, der man prøver å åpne de kreative kanalene ved å bygge ting av marshmallows og ukokt spagetti. Det er heller ikke som kunstnermyten vil ha det til; at forfattere flest surrer rundt og drikker rødvin til den gudommelige ideen kommer fra oven. Inspirasjon kommer i stor grad gjennom hardt arbeid. De gode ideene dumper gjerne ned mens man skriver. Hjernen venner seg til at den skapende delen skal aktiveres når man har rumpa på stolen og fingrene på tastaturet. Over tid oppdager de fleste forfattere at arbeidsdisiplin, rutiner og øvelse er det som virkelig åpner for en jevn strøm av kreativitet.

Hæ? Disiplin og rutiner?  

Høres det kjedelig ut? Ikke akkurat slik du så for deg forfatterdrømmen?

Slapp av – god skriveflyt og produktive dager er det du etter hvert vil tenke på som frihet. Og kontoret ditt kan være hjemme, på fjellet, i Mexico. Den litt strenge sjefen er heldigvis bare deg selv. Pluss at du aldri kommer til å måtte være sammen med kjedelige kollegaer og bygge ting av marshmallows og spagetti.  

            Så hva er moralen? Jo, ikke gå rundt et halvt liv og vent på at den fantastiske bokideeen skal dukke opp. Sett deg heller ned og skriv.

 

Ja-fasen

Vi forutsetter at du nå er i gang. Du skriver. Bokstaver blir til ord. Ordene blir til setninger. Avsnitt. Hele sider. Ja, mange sider!

Men hva i all verden er det du driver med? Ordene bare strømmer fra tankene og dukker opp på skjermen. Må du ikke ha en plan? Bør du ikke vite hvor det bærer? Nei, faktisk ikke. La det bare stå til en stund. Vær i denne ja-fasen så lenge du kan. Det er rådet jeg vil gi til de fleste. Kreativitet og originalitet fordrer at man er uredd og fri. Og den kritiske sansen melder seg gjerne tidsnok.

Med tiden kan du definere og avgrense prosjektet ditt, slippe til de vanskelige spørsmålene. Hva er det du egentlig har begynt på? Er det høytlesing for barn? En internasjonal thriller? En kjærlighetsroman? En punktroman? Og avhengig av svaret, hva innebærer det av sjangerforventninger? Hva kan du lære av mesterne innenfor den formen du har valgt? Hvor langt bør verket ditt bli? Hva blir det viktig å fokusere på i det videre arbeidet?

Du vet selvfølgelig svaret på mange av disse spørsmålene fordi du har stor sjangerbevissthet og innsikt i litteraturen, som følge av at du har fulgt det aller viktigste rådet …

Oi, jeg har visst glemt å nevne det aller viktigste rådet!

Vi får stoppe opp og ta oss tid til det. Her kommer det. Det helt grunnleggende rådet. Det minst slitsomme, mest givende rådet. Billigere og bedre enn alle andre skriveråd:

Les!

Les ny litteratur, klassikere. Les gode bøker for å bli inspirert. Dårlige bøker for å bli provosert. Bare les.

 

Skriv boken

Så er det bare å skrive resten av boken, da … 

Kanskje er du så heldig at det går helt av seg selv. Kanskje er du i en flytsone gjennom hele prosessen. For det skjer en sjelden gang. At en fortelling virker så tvingende nødvendig, så kraftfull og selvfølgelig, så drevet av pur skriveglede, at du ikke trenger å stoppe opp for å ta stilling til … alt det du faktisk må ta stilling til. Som:

valg av forteller

valg av synsvinkel

presens eller preteritum, eller flere tempus

antall karakterer og egenskapene deres

graden av handlingsfokus

graden av språklig fokus

plot og spenningsoppbygning

mål og motstand

metaforikk

tone

rytme.

Og så videre og så videre …

 

Som regel faller dessverre ikke alt dette på plass av seg selv. I lengden vil det være vanskelig, om ikke umulig å være forfatter uten å ha en bevissthet rundt det du gjør, et teoretisk grunnlag. Eller for å bruke en litt forslitt vending – en verktøykasse. Og hvordan får du det? Ved å lese. Ved å øve. Og ved å få undervisning av andre som har mer erfaring.

Men kan skriving læres? Enda et spørsmål jeg ofte får.

Ja, skjønnlitterær skriving er i all hovedsak et håndverk, og håndverk kan læres. Den siste, magiske biten, som ofte omtales som talent, handler gjerne om personlige tilnærming, en særegen stemme, det originale man besitter, og det er noe du kan få hjelp til å utvikle.

Man lærer å synge opera, å danse samtidsdans eller å være bildehugger. Men det å bli forfatter tenker mange at man kan finne ut av på egen hånd. Hvorfor er det sånn? Forklaringen er helt enkelt at det å skrive på et grunnleggende plan – altså det å sette sammen bokstaver i en viss rekkefølge i et forsøk på å formidle noe bestemt – er noe man får lære på grunnskolen. Dermed føler alle at de har et visst forhold til det å skrive. Men det er en avgrunn mellom det å skrive et klagebrev, en epost, eller til og med en tentamensnovelle, og det å skrive en skjønnlitterær tekst som kan vurderes for utgivelse.

Jeg innledet med at jeg kanskje kunne få deg i gang med skrivingen. Og det holder jeg fast ved: Du har allerede ideer til originale fortellinger i deg. Du har sett mye, gjorde deg tanker, hatt spennende menneskemøter. Ikke vent på den geniale ideen. Bruk det du har opplevd og skap noe nytt. Det trenger ikke å bli perfekt på første forsøk. Et førsteutkast er et førsteutkast. Det gjelder bare å komme i gang.

Men den verktøykassen du kommer til å ha glede av og behov for – den er for stor for denne artikkelen. Verktøykassen rommer alt vi i Forfatterkurs.no har lært etter å gitt ut et tjuetalls bøker på de store norske forlagene og vært redaktør for over 260 utgivelser. I kurset vårt leder vi deg gjennom det hele, fra de første spede ordene til du kanskje skal ta kontakt med et forlag. Det tar noen timer å komme seg gjennom vårt forfatterkurs. Men det er hyggelig timer, og du gjør alt i ditt eget tempo.

Og du … hvis du synes svaret på «Hvordan skrive bok?» er overveldende: Vi skal begynne hele kurset med å snakke mer om de gode ideene og de første ordene.  

Få en PDF med knallgode skriveråd – gratis!

Forfatterdrømmer kan være begynnelsen på noe virkelig stort! Men hvordan skriver jeg en bok? I denne PDF-en får du våre beste skriveråd og metoder – helt uten forpliktelser. Det kan hjelpe deg når du skal sende manus til forlag.

Er du klar for å ta skrivingen din på alvor?

Ja!